onsdag 1 december 2010

Jag kan måla fast jag är vänsterhänt.

Jag skulle vilja ha en ritplatta till min dator. Jag tror att en sådan skulle kunna roa mig otroligt och hålla mig sysselsatt dag som natt. Tur kanske att jag inte äger någon just nu, det skulle kunna påverka mina studier mycket negativt. Men hur som helst, snart är studietiden över, och då vill jag sitta och rita på min lilla dator dagarna i ända. Oj, så skoj det vore! Det är så svårt att måla på datorn utan en sådan. Särskilt när man är vänsterhänt. "Vad skulle det spela för roll?" tänker ni högerhänta som aldrig ägnat en tanke på alla grejer överallt som är anpassade för vad som är naturligt för er. Ett exempel kommer här: kortavläsaren på tunnelbanan. Jag, som vänsterhänt, måste plocka fram mitt lilla accesskort och sedan flytta över det från den vänstra handen till den högra för att med mycket sämre precision styra det över kortavläsaren och få fram den gröna lampan och pipet som krävs för att få komma in. 


Hur som helst, när jag var liten och min familj skaffade vår första dator så ställdes den upp enligt högerhänt standard, med musen på höger sida. Och jag som enda vänsterhänting i familjen lärde mig använda datorn så, och gör det fortfarande om jag sitter vid en dator där det finns en mus att tillgå. För i ärlighetens namn, hur många byter sida på musen varje gång de sätter sig vid datorn? Och hur många gör det när de är åtta år och för första gången använder en dator? Nej, man anpassar sig till vad som finns. Som när jag gick i fyran och vi skulle få lära oss spela gitarr på musiken. Jag tog en gitarr och satte den i knät på ett sätt jag fann naturligt för mig (= i lärarens ögon upp och ned). Han informerade mig om felaktigheten i detta och att det tyvärr inte fanns några vänstersträngade gitarrer. Jag fick spela (enligt min åsikt) bakvänt. När jag blev äldre och fortsatte spela gitarr spelade jag som en högerhänt, jag hade vant mig vid det och det kändes naturligt för mig. Nuförtiden brukar jag underhålla mig själv med att tänka på hur bra jag säkerligen skulle varit på gitarr om jag bara fått lära mig spela som den västerhänta lilla flickan jag var. Och är. 


Nåväl. De bärbara datorerna kom i alla fall tillslut in i mitt liv men eftersom jag var van att styra datorn med höger hand blev det den som kontrollerade musplattan. Vänsterhanden fanns till för att klicka med. Och här har vi problemet när vi kommer till mig som vänsterhänt och min lilla hobby av att rita. Jag klickar ju med vänsterhanden så då kan jag inte måla med den! Jag måste forma bilder med högerhanden och alla ni högerhänta som försökt att måla med väster hand vet ju hur det brukar se ut!

Förra veckan satt jag och hade lite tråkigt och tittade på Hellenius Hörna. För att roa mig målade jag av hans gäst och jag måste erkänna att jag är rätt så stolt över hur jag fick till det. Här har vi han, gästen. 



Och för er som saknar fantasi (eller ögon?) kan jag säga att det är Fredrik Reinfledt. Inte illa för en vänsterhänt madame, eller hur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar