söndag 5 december 2010

Tant Beige, tant Röd och tant Gredelin.

Har ni någonsin stött på dessa damer ute på stan? Det har jag. Beige, röd och lila verkar vara färger som vissa tanter helt enkelt får pippi på. Det är samma färg från topp till tå. Enligt min erfarenhet brukar de se ut såhär:

Tant Beige har foträta skor beige-gråa skor, vanligen av märken som Ecco eller Sköna Marie. Till det bär hon ett par beiga byxor med pressveck. Tröja är svårt att svara på då man sällan ser tant Beige utan sin trenchcoat-aktiga beiga kappa. Vid kyligt väder tillkommer en basker som är beige eller har någon annan liknande ljus och neutral färg, som exempelvis vit eller ljusgrå. Håret är självklart permanentat. 


Tant Röd är vanligtvis lite yngre än tant Beige och har oftast en poppigare stil (poppigare som min mor skulle använda ordet. Icke att förväxla med musikstilen.). Tant Röd kan i princip ses med vilka kläder som helst bara de är röda, men de har oftast en lite ungdomligare touch. Håret är gärna kort och spretigt och ett par röda glasögon fulländar looken. 

Tant Gredelin har en mer bohemisk stil. Det är Gudrun Sjödén för hela slanten! Randigt, lager på lager, linne och olika nyanser av lila är tant Gredelins melodi. Till det en "kulturtants"-page. 

Förutom att tant Beige kan vara just lite väl beige så tycker jag om dessa damer. De har sin favoritfärg och så går de all-in. Det är hedervärt! Dock frågar jag mig varför just beige, röd och lila. Var är alla tant Grön? och tant Blå? tant Gul? 

1 kommentar:

  1. Haha det stämmer så bra Carro! Roligt att du bloggar =) kram Lisi

    SvaraRadera